Реп і гендер: чим живуть українські дівчата MC

Ця стаття мала бути написана ще у минулому році, однак з певних причин робота над нею затяглася, і врешті матеріал дозрів до цілком тематичного свята — 8 березня, котре не про тюльпани і цукерки, а більше про права жінок та їх роль у суспільстві. А оскільки сайт у нас музичний, то мова піде про роль дівчат в українському репі. У поп-музиці їх дуже багато, у металі та хардкорі — менше, але достатньо, аби помітити. А от ситуація з жіночим хіп-хопом в Україні вкрай плачевна, принаймні так здається на перший погляд. І от саме цей погляд ми і будемо перевіряти. 

Дівчата в українському репі

Для початку ми вирішили розібратися, наскільки дівчата представлені в українській хіп-хоп сцені у якості самостійних артисток. Тобто мова йде не про участь в поодиноких фітах чи фото на обкладинці, а про цілком самостійну творчість. Спойлер: таких дівчат досить мало.

dobra

Чернівецька виконавиця dobra (Анастасія Шевчук) порівняно недавно з'явилась на теренах українського хіп-хопу, проте швидко встигла себе гарно зарекомендувати. У 2016-му вийшов її перший альбом "dobraтися", де дівчина продемонструвала свій оригінальний стиль на межі хіп-хопу, інді й електронної музики. У 2017 році ми могли оцінити ряд її кліпів та синглів. Окрім того голос dobra з’явився у якості фіта на альбомі Миромена 2017 року.

Варто зазначити, що творчість dobra виключно україномовна. У своєму коментарі MusicinUA дівчина зазначала, що вона “просто розповідає про своє життя, настрій, переживання, а слухач чує у цьому щось своє і дивиться на такі особисті моменти під іншим кутом”. І хоча мова йшла про один трек, я фраза цілком описує і решту творчості виконавиці.

У 2018 році dobra вже встигла випустти трек "Untitled". 

Kolyaolya 

Якщо у кліпах та піснях попередньої виконавиці ми бачимо образ такої собі “сусідської дівчини”, простої та звичайної у позитивному сенсі, то Kolyaolya — це вже більш гламурний та водночас агресивний образ у дусі Нікі Мінаж чи навіть Бейонсе. Гіршою чи кращою її це не робить, але добре віддзеркалює її музичну творчість.

Виконавиця увійшла на реп-сцену як артистка лейблу Kruzheva Music в, а її останній альбом "Палата №3" (2017) вийшов на російському лейблі Sakura Records. Як йдеться на сторінці виконавиці у ФБ, вона змішує у своїй творчості сарказм, секс, скандал і радикальні тексти. З цим, в принципі, не посперечаєшся, адже почала Kolyaolya свою кар'єру з досить провокативного треку про користь кунілінгусу у житті молоді.

Після осені 2017 року Фейсбук-сторінка реп-виконавиці не оновлювалася і жодних планів на 2018 рік вона не анонсувала.

За ніком Kolyaolya стоїть Оля Дюкарєва, чемпіонка України у фітнесу, фотомодель, а тепер і хіп-хоп артистка. Її творчість переважно російськомовна.

Олдскульний Ніндзя

Дніпровська реп-виконавиця з’явилася досить несподівано у 2014 році, коли впевнено увійшла в українську реп-сцену зі своїм дебютним міні-альбомом "чайна лавка". Авторитетні українські реп видання швидко визнали її стиль виконання унікальним для української сцени, принаймні з-серед дівчат.

В принципі, він і зараз залишається таким, адже конкуренцію Олдскульній Ніндзя у її ніші ніхто не склав. Притримується дівчина більше принципів "старої школи", тож у її треках ви швидше почуєте відголоски Grandmaster Flash, а не Lil Peep’а.

З останніх релізів проекту варто згадати альбом "Останній Динозавр", який вийшов наприкінці минулого року. У ньому Олдскульний Ніндзя вирішила "розказати про існування п’яти елементів хіп-хопу – графіті, брейкінг, МС, діджеінг і знання".

"Хотілося поділитися знаннями та розказати свою історію так, щоб це було цікаво слухати, легко розуміти, а головне – хотілося танцювати", - розповіла дівчина виданню Нотатки.

Варто додати, що лірика виконавиці виключно україномовна. А своє справжнє ім`я реперша успішно приховує ось уже кілька років.

Цікаво також, що вона була єдиною дівчиною у лайн-апі першого українського Реп-Фестивалю "ПроМОВА" в 2017 році.

МС Анюта

Новий рік для цієї виконавиці з Одеської області розпочався скандалом. Інтимні фото дівчини, які злили в Інтернет, викликали ряд питань у слухачів. Цілком імовірно, ще це був неадекватний піар-хід. З іншого боку, в одному з осінніх інтерв’ю виконавиця скаржилася, що працює касиром, а репом заробити на життя сильно їй не вдається. В будь-якому випадку торкатися причин такого вчинку ми не будемо, як і виправдовувати його або навпаки захищати. 

Поговоримо натомість про творчість МС Анюта. Ця російськомовна реперка є вкрай працьовитою. З 2010 року вона випустила близько 20 релізів, серед яких велику частину складали саме повноформатні альбоми. Окрім того не слід забувати про велику кількість кліпів дівчини. Не заважала їй ні критика "убогих текстів", ні відсутність якої-небудь професійної команди.

У 2017 році МС Анюта (Анна Морозова) повідомляла, що працює над новим альбомом. А на початку 2018-го заявила, що планує випустити один кліп, а далі, імовірно, переїде до Росії, де продовжить музичну кар'єру, але, можливо, вже з іншою назвою. Хід цілком логічний, якщо згадати активну підтримку Януковича виконавицею у період Майдану.

Альона Al.kaida (A la Fume)

Київська реперка, подібно до Олдскульної Ніндзя, закріпилася на вітчизняній хіп-хоп сцені водночас зі своїм україномовним альбомом "Плюс на мінус дає плюс" у 2016 році. Хоча у мережі можна знайти її більш ранню російськомовну творчість. Але саме українська лірика та тяга до тої ж таки "старої школи" справили враження на слухачів і колег-реперів.

"...сама ідея показувати, яким може бути жіночий реп, довжиною в творчість, роками, викладена в кожному треці. Хочеться бути почутою, гідно оціненою (не особисто, а як елемент жіночого репу загалом). Тому раджу послухати то кожному, хто вважає, що жінки не вміють читати реп, перш за все; також кожному, хто любить злиття читки і вокалу, мелодійних приспівів, соціальних тем", - розповідала Олена порталу rap.ua.

Однак, з часу виходу альбому нових треків виконавиця не випускала, хоча мала кілька виступів у 2017 році. Тож є привід сподіватися, що A la Fume музичну творчість не покинула.

МС Лина

Майже всі виконавиці, наведені у цій статті, мають свої унікальні характеристики. Відзначилася тут і МС Лина (Аліна Мороз). Це єдина виконавиця, яка орієнтується більше на реп-батли, аніж на власні релізи. Для тої ж таки МС Анюти реп-батли - швидше спосіб хайпанути, аніж самовиразитися.

У той же час МС Лина яскраво засвітилася саме на RapSoxBattle, де вона стала першою дівчиною-учасницею. До того ж це був перший її живий реп-батл. У цьому словесному змаганні МС Ліна програла, як і у наступному хайповому батлі, де її противником була згадана вище МС Анюта. Тим не менше, намагання дівчини сприйняли переважно схвально і приписали їй наступний опис: "харизма, женственность и нехилый по агрессии фло".

Що ж стосується релізів, то у соцмережі Вконтакте ми можемо знайти кілька десятків російськомовних треків з авторством MC Lina, однак на офіційній сторінці реперки на них посилань немає, як і жодної класифікації цих робіт чи поділу їх на окремі релізи. За стилем виконання ці треки нагадують творчість Дядя Женя або інших подібних виконавців. 

На Youtube можна також відшукати відео з живих виступів МС Лина.

Наостанок варто згадати легендарну харківську виконавицю Lady Haze (Євгенія Семеняк). Слідів її власної творчості за останній час виявити нам, на жаль, не вдалося, однак дівчина у складі команди SoulSpinGang щотижня ділиться зі слухачами rap.ua підбіркою новин українського та світового хіп-хопу у рамках передачі ХИП-ХОП ЧЕТВЕРГ. Між іншим, в одному з останніх випусків ведучі спілкувалися із Miss K, також однією з перших харківських MC початку 2000 років.

Часом до хіп-хопу відносять і українську співачку MamaRika, але тут мова швидше йде про використання елементів цього музичного жанру, а не про повноцінну належність до нього. Її останній альбом "Кач" - це суміш поп-музики, хіп-хопу та R'n'B. Окрім того він містить кілька хіп-хопових треків. Подібна історія і з альбомом Яни Соуле "Дайте Яне Слово" 2015 року.

Можна також згадати такі імена як Катя Джетнет, Skaya, OLDI.. Дівчата ці раніше активно писали музику чи навіть займалися відеоблогерством, однак останнім часом від них нічого не чути, тож на даний момент ми розглядаємо їх швидше як частину історії українського жіночого хіп-хопу.

Як бачите, перелік не надто великий, особливо якщо порівнювати з кількістю діючих реп-виконавців. Адже справа не у тому, що ми згадали кращих українських реперок. Ми по суті згадали всіх активно (і навіть не дуже) діючих виконавиць, а це вже змінює картину, чи не так?)

Варто також зауважити, що для складання цього переліку автори опитали кількох діючих реп-виконавців, "перерили" Google і звернулися по допомогу до порталів rap.ua та Pidbit, тому можемо вважати свої висновки досить-таки об’єктивними.

Тут варто також зауважити, що навіть ті кілька дівчат-реперок, яких ми знайшли, у пресі слабо або мало представлені. На щастя, у нас є тематичні портали rap.ua чи Pidbit, де можна знайти інтерв’ю українських хіп-хоп виконавиць та численні згадки про них. Водночас всілякі топи українських реперів від видань більш широкого профілю обходяться практично без жіночих облич, а в оглядових статтях про історію чи стан сучасного українського хіп-хопу ви побачите практично 100% чоловіків-коментаторів. І на завершення: надрукуйте у Google запит "українська хіп-хоп виконавиця" - ви більше дізнаєтеся про особисте життя тої ж таки Нікі Мінаж, аніж про український реп. Такі-от реалії.

Як так сталося?

А тепер перейдемо до причин. Перш за все, слід усвідомити, що мізогінія у репі існує. Не обов'язково для цього навіть прослуховувати багато треків. Ви легко знайдете в інтернеті численні статті, блоги, та навіть окрему статтю про це явище на Вікіпедії (радимо гуглити і читати англійською).

Серед імовірних причин великого поширення мізогінії з-поміж реп-виконавців виділяють, перш за все, прагнення засвідчити свою маскулінність через приниження жінок чи продемонструвати таким чином свою належність до реп-індустрії. Є також позиція, котра визначає, що реп-музика — всього лише продукт сексистського суспільства, який відображає загальне ставлення до жінки. Репери у цій теорії не продукують, а лише ретранслюють негативні стереотипи щодо жінок. І, врешті, за третьою версією, реп-виконавці керуються виключно економічними чинниками, а мізогінія допомагає їм досягнути більшого комерційного успіху.

Ось, наприклад, цитата з однієї української статті про dobra, де виконавицю загалом дуже хвалять, якби не одне але:

"Я доволі скептично відношусь до бабського репу. Гірше виходить лише у сумнозвісного ДВ. І мені хочеться, аби тьолки, які думають, шо можуть в реп, не гірше ніж в борщ, чи мінет…. припинили так думати. Наштя, приємний виняток".

Все це, звісно, не сприяє входженню жінок у індустрію і цілком може на свідомому або підсвідомому рівні віднаджувати дівчат від реп-сцени. Можемо також припустити, що сам жанр в Україні все ще на стадії розвитку, а тому і дівчата до нього поки активно не долучилися. Хоча в цю теорію віриться мало, адже активний розвиток хіп-хопу у нас припав ще на 2000 роки, тож зараз ми швидше переживаємо період стагнації, а не зародження. Але заради справедливості варто зауважити, що світова реп-сцена теж розвивалася хвилеподібно, тож, можливо, кращі часи ще попереду.

Ну і якщо слідувати логіці викладених вище гіпотез, ситуація з репом може бути відголоском загальної ситуації на українській сцені. Але детальної статистики, аби провести адекватний аналіз немає, тож наразі стверджувати, що дівчата складають меншість чи більшість у вітчизняній музиці, ми не можемо.

Зразок. Rick Ross, американський репер та власник лейблу Maybach Music, розповідає, що не може працювати з жінками і не займатися при цьому сексом з ними (на 8:55). Ця заява викликала широкий розголос та критику у соцмережах. У 2013-му репер співав про те, як накачати дівчину наркотиками та що можна "робити з нею" після того 

Щоб наша думка не була виключною, ми опитали ряд представників сцени і попросили їх відповісти на два прості питання, намагаючись при цьому не задавати їм заздалегідь негативного чи позитивного тону: якими ти бачиш роль і місце дівчат у вітчизняному репі загалом? Чи достатньо у нас реп-виконавиць?

Ігор Тулим

Однозначно хотілося б бачити набагато більше крутих дівчат у вітчизняному репі, які б охоплювали максимальний спектр емоцій та різноманіття тематик у своїй музиці. На мою думку, важливо, щоб виконавиці виражали свої думки та почуття саме із точки зору жінки і не старалися косити під "пацанок", бо в більшості випадків, за деякими винятками, це звучить не дуже доречно.

Якщо є можливість і бажання, то само собою, гарно виходить, коли дівчата додають вокальні елементи, але про техніку, флоу та посил в речитативі також не варто забувати, обов'язково все має бути в міру і в тему.

На сьогоднішній день, очевидно, у нас не вистачає дівчат МС. Сильні треки від яскравих, оригінальних представниць стилю радують ще рідше, ніж хлопці.
Бажаю всім дівчатам в репі бути більш впевненими в собі, забити на стереотипи та комплекси, і працювати якомога активніше.

Не дуже люблю порівняння, але сподіваюсь почути на вітчизняній сцені наших Lauryn Hill, Queen Latifah та MC Lyte.

Трек від Ігора Тулима 

Олдскульний Ніндзя

Якими ти бачиш роль і місце дівчат у вітчизняному репі загалом?

Такими ж самими, як і роль "не дівчат". Ви, мабуть, так само як і я, навряд чи чули щоб казали "жіночий Ambient" або "жіночий Heavy Metal". Я знаю, що таке Jazz Rap, Gangsta Rap, Cloud Rap, але я не знаю, що таке жіночий реп. Музика – це не білизна, яку можна ділити на жіночу та чоловічу.

Для репу характерні сила слова, підняття серйозних тем у текстах. Я ніколи не любила коли з цього роблять камеді. Але на прикладі сучасного репу я можу сказати, що більшості чоловікам не вистачає лише макіяжу для завершення образу.

Чи достатньо у нас реп-виконавиць? Щоб відповісти на це питання, треба знати, скільки їх треба, щоб було достатньо. Справа не у кількості виконавців, а в фірмовому, цікавому матеріалі.

Підбіт

Занадто довго існував стереотип, що реп-музика - не для дівчат. Зараз у всьому світі жіночий хіп-хоп набирає обертів, є ціла плеяда дуже достойних виконавиць. І в Україні, яким би молодим наш реп не був, вже є цікаві, якісні і, що головне, оригінальні представниці жіночого хіп-хопу. Проте їх мало, можна порахувати на пальцях однієї руки, а на загал відома, певно, лиш МамаРіка. Але ми впевнені, що з розвитком української музичної індустрії, культури, збільшуватиметься і кількість (і якість) тих дівчат, які живуть хіп-хопом. Ми, принаймні, дуже на це надіємось. 

dobra

Якими ти бачиш роль і місце дівчат у вітчизняному репі загалом?

Ну точно не останніми. Багато хто каже, що місце дівчат не біля мікрофона, а біля плити борщі варити. Це ж не так. Є й такі, що звучать набагато краще, ніж ті самі критики, які про це заявляють.

Чи достатньо у нас реп-виконавиць? На мою думку, недостатньо. Потрібно більше якісного жіночого качу,

Як бачимо, опитані експерти та експертки у думках дещо розділилися. Одні притримуються думки, що дівчат в українському репі таки малувато і їх має бути більше. У той же час інші воліють не вважати це проблемою і не ділити виконавців за статтю взагалі.

Закордонний досвід

Завершимо цей матеріал співставленням із міжнародною реп-спільнотою.

Якщо вірити закордонним публікаціям, гендерна ситуація у світовій і, насамперед, американській реп-музиці не завжди була однаковою. Так, у 70-х, коли жанр тільки-но формувався у Бронксі, дівчата були активними і в графіті, і у брейк дансі, і у, власне, репі. Однак, як тільки реп став однією з найбільш прибуткових течій у звукозаписуванні, а сталося це приблизно у 90-х, ситуація стала кардинально змінюватися, і жінки швидко втратили свою роль, а чоловіки стали домінувати у жанрі, нерідко поєднуючи свою позицію з відвертим сексизмом і мізогінією.

Ситуація довго залишалася незмінною з рідкісними проблисками надії, аж ось в 2016 оці нарешті стався невеликий прорив. А точніше на шоу VH1’s Hip-Hop Honors представили всіх жінок-піонерок жанру, а саме Queen Latifah, Lil’ Kim, Salt-N-Pepa та Missy Elliot, кожна з яких має власний унікальний стиль і флоу й цілком може називатися самостійною MC. Окрім того на шоу наголосили про те, як складно дівчині-виконавцю потрапити у топи реп-чартів і втриматися там. Про це свідчить хоча б той факт, що з середини нульових до американських реп-чартів потрапляло дуже мало дівчат, за винятком хіба Нікі Мінаж. Перешкоджала справі і побутуюча думка про те, що у репі може бути тільки одна королева, а тому виконавиці на кшталт Iggy Azalea чи Azealia Banks нерідко залишалися за бортом.

У 2017 на трон королеви репу Нікі Мінаж посягнула Remy Ma і поява гідної супротивниці викликала неабиякий резонанс у медіа. А вже у травні BET анонсували в номінації Best Female Hip-Hop Artist кількох дівчат, а саме Minaj, Remy, Missy Elliot, Young M.A та Cardi B. І Remy таки виборола це звання від Мінаж!

Швидко після цього у топи чартів прорвалася Cardi B з хітом "Bodak Yellow", який отримав звання "second solo number one by a female rapper in Billboard’s history"”. Її повноформатник та альбом Ремі мають вийти вже цього року. Очікуються також LP Від Нікі Мінаж та однієї із старожилок жанру — Kim.

Варто також додати, що у закордонній пресі існує і наступна думка: успіх всіх згаданих вище артисток у значній мірі пов’язаний із тим, що вони отримали визнання з боку чоловіків-реперів. Це, наприклад, зв’язок Нікі Мінаж з Drake та Lil Wayne, Remy Ma з Terror Squad, чи стосунки Lil Kim з Biggie.

Хоча сама Нікі Мінаж, імовірно, з цим би не погодилася. Наприклад, на наступному відео виконавиця розповідає, як її прагнення добитися відповідної якості роботи перетворює її в "сучку", тоді як чоловіка в аналогічній ситуацію радше назвуть "босом".

Ситуація за поребриком, традиційно для СНД, дещо різниться від світової. Згадати ми про неї мусимо, оскільки українська сцена з більшою імовірністю наближатиметься до тамтешнього сценарію, та і до американських реалій нам ще, як до неба рачки.

Тож у РФ реп уже давно став успішним комерційним жанром, а тому має своїх яскравих представників. Але якщо говорити про успішних представниць російського репу, то згадку може прийти тільки два імені — це KRISTINA SI і ТАТІ.

Kristina Si (Крістіна Саркісян) - колишня артистка лейблу Black Star, з яким вона підписала контракт у 2013 році. Першою роботою артистки на лейблі Black Star став сингл "Ну ну да" . Редакція порталу Rap.ru помістила його  на десяте місце в списку "50 кращих пісень 2013", а кліп на цю пісню отримав п'яте місце в списку "Кліпи року. Російська версія". У дискографії KRISTINA SI велика кількість успішних синглів і повноформатний альбом "Светом во тьме". Однак на початку березня цього року виконавиця покинула лейбл і тепер ім'я Kristina Si та всі треки залишилися у власності лейблу, і як далі складатиметься доля Крістіни невідомо. 

Наголосимо також, що в 2016 році артистці був заборонений в’їзд в Україну на три роки через концертну діяльність у Криму.

Таті  (Мурасса Уршанова) - російська співачка, яка передусім відома своїми роботами на лейблі Gazgolde, на якому вона пропрацювала з 2009 по 2016 роки і випустила однойменний альбом "Tati". Також відома спільними роботами з Баста (Ноггано), Скриптонит, Смоки Мо, АК-47, а також з учасниками гурту CENTR. Зіграла одну з ролей в фільмі "Газгольдер".

У 2017 році Таті презентувала свій другий повноформатний альбом "Драма", де в плані звуку акцент змістився на хаус і поп-музику.

Цікаво, що у квітні 2017 року портал Rap.ru опублікував статтю "Есть ли рэп за пределами русского джентльмен-клуба?", де звернув увагу на таких виконавиць, як Mozee Montana, Ирен, Эмелевская, Наташа Скот, як на таких, що подають великі надії. Але станом на 2018 рік жодна з цих артисток так і не "вистрілила".

Окремо ще варто виділити такі проекти, як TATARKA і АИГЕЛ, які мають досить опосередковане відношення до російської реп сцени, але отримали велику увагу з боку слухачів цього сегменту.

Висновок

Ситуація закордоном та в Україні геть різна. Доки американці переживають через малу кількість дівчат у топ-чартах, нам варто думати про малу кількість дівчат у репі загалом. Мало їх і у наших сусідів, а ті, що є, рідко досягають тих же таки топів або виявляються повністю залежними від лейблів, з якими працюють.

Задля справедливості варто додати, що сучасна українська реп-сценa дуже сегментована і складно співставити успіх, наприклад, гурту Tулим та виконавця 044 Роуз, адже вони орієнтуються на геть різні аудиторії. І доки тут у нас не буде єдності, рано говорити про впевнене входження дівчат у топ-чарти взагалі.

Разом з тим ми б дали українським реперкам, можливо, фінансово невигідну у тактичному плані, але точно хорошу пораду у стратегічному: орієнтуватися на українську сцену, де вони не зустрінуть великої конкуренції і зможуть на довгі роки зайняти роль "королеви". Та ж таки Росія, куди, вочевидь, мітять деякі зі згаданих вище дівчат може принести більше грошей, але вимагає також і куди більшої роботи та інвестицій. А ще ми за те, щоб люди розвивали і будували вітчизняну сцену, адже наші слухачі таки здатні вирізнити й оцінити якісний реп.   

Обкладинка  - фото CBR

Neformat.com.ua ©