Rakurs Records: Ми нікуди не поспішаємо й робимо все в кайф

Rakurs Records — криворізька студія звукозапису, що має велику базу якісних музичних інструментів і мікрофонів, оснащена аналоговими й цифровими приладами та працює з будь-якими стилями музики. Але, що головніше, це й люди, які хочуть позитивних змін для української музичної культури.

У музичній індустрії чи не кожен має свою візію, але лише деякі здатні її реалізувати. Ми поговорили зі співзасновником та співвласником Rakurs Records Олександром Бессарабовим та продюсером і ідейним натхненником студії Сергієм Гусятником про непересічність підходу Rakurs Records до звукозапису, місію та роль проєкту в розвитку української музичної сцени та інноваційні підходи до роботи з артистами.

З командою студії ми познайомилися торік, коли проводили на Неформаті кілька конкурсів, де спільно із читачами визначали найдостойніші гурти, які врешті записали безкоштовні лайви на Rakurs Records. Боротьба була запеклою, а результат — якісні відео з тисячами переглядів — засвідчив, що робилося це все не дарма. Отож, настала пора познайомити й наших читачів із Сергієм, Олександром, Rakurs Records та її командою.

ракурс тім

Команда Rakurs Records: Бессарабов Олександр — директор, Гусятник Сергій — продюсер студії, Рибалкин Владислав — звукоінженер, Клинетцький Миколай — саунддизайнер/аранжувальник, Хорошилов Олег — помічник звукоінженера/технік.

— Насамперед розкажіть, хто заснував Rakurs Records, хто у вас працює та, власне, відповідає за той результат, що ми бачимо на Youtube?

Олександр Бессарабов: Засновниками та власниками студії є я, Олександр Бессарабов, та Володимир Самойлов. Музика — важлива частина нашого життя та наших справ. Бажання творити та висловлювати свої почуття через неї почалося в далекому 1992 році, коли ми з нашими друзями Дмитром Душкевичем та Олексієм Ворсуляком зібрали свій перший та останній рок-гурт "Паровоз на резиновом ходу". Той проіснував до 2014-го, періодично змінюючи склад, та врешті розпався. Але ми досі друзі, зустрічаємося, спілкуємося, відпочиваємо.

З Володимиром ми працювали разом і у 2015 році заснували інжинірингову компанію ТОВ "НВО "РАКУРС", не пов’язану з музикою. Але творчість завжди допомагала нам жити та працювати, тож, у 2020 році ми вирішили зробити собі репетиційну базу та відновити музикування. Тоді ж придбали власний офіс із земельною ділянкою, а у 2021-му почали розробляти проєкт студії звукозапису, як окремої будівлі на власній території.

Наприкінці 2021-го ми вже мали ескізний проєкт і мріяли побудувати студію до кінця 2022 року. Воєнна агресія поховала цю мрію… але не назавжди. Ми вирішили ризикнути та створити студію в межах наявного офісу й ні про що зараз не шкодуємо, бо це великий досвід і в проєктуванні, й у будівництві і в експлуатації.

Room tour студії Rakurs Records

— Що надихнуло вас на відкриття саме студії?

Олександр.: Мрія бути вільним, мати простір для творчості без обмежень, бути оточеним сучасним ламповим та модерновим звуком.

— Але все це відбувалося в розпал війни… Звісно, є думка, що будь-яка криза — це шанс для сміливих, але ж це і великий ризик. А згадуючи той період, це ще й постійні обстріли, відключення світла… Що тоді рухало вами?

Олександр: Дійсно, ТОВ "РАКУРС РЕКОРДС" була зареєстрована як юридична особа у вересні 2022 року. На той момент я побачив, що саме куток такого простору зможе відволікти розум людей від жаху війни, перенести їх у спогади мирного життя, вселити надію.

— У приватних розмовах ви неодноразово наголошували, що українську музичну сцену потрібно підтримувати, розвивати, виводити за кордон, То яка глобальна місія Rakurs Records і яких цілей ви хочете досягти? Як би ви це сформулювали?

Олександр: Моя мета полягає в розвитку талановитих музикантів нашого міста та країни, залученні їх до студійного та музичного обладнання топового рівня, надання можливості для роботи з ним. Це допомагає їм навчитися розрізняти якісний звук, що, на мою думку, може змінити сприйняття музикантами власних творів.

Але Rakurs Records — це й комерційне підприємство, бо команда, яка працює в просторі студії та створює цей затишок, має отримувати не тільки задоволення від процесу, але і фінансові виплати.

Один з останніх записів на студії

Сергій Гусятник: Зараз у нас у розробці проєкт, мета якого — системний експорт українських виконавців у закордонний інфопростір. Я впевнений, що як тільки наші гурти почнуть системно гастролювати, отримувати слоти у великих фестивалях, посідати місця в профільних чартах, коли в них з'являються гроші виключно на музику як основний вид діяльності, тільки тоді рух усієї музичної індустрії почнеться в професійному руслі.

Конкуренція, ми всі маємо бути конкурентними на глобальному ринку — артисти, студії, медіа, фестивалі, агенції, лейбли. Ми маємо створити такі умови в Україні, щоб у майбутньому виступ або запис Metallica чи Taylor Swift у Кривому Розі стали нормальними, а Неформат читали в США та Японії, і це не викликало сенсацій.

— Так, фінанси — це справді важливий аспект і добре, що ви його згадали. Який наразі стан ринку звукозапису в Україні, чи вдається заробляти студіям та конкретно вам?

Олександр: Великі студії України, я вважаю, заробляють і в цей нелегкий час. Вони мають і досвід, і напрацьовані бази клієнтів, і повагу від музикантів.

Щодо нашої студії — ми ще на початку шляху. Але це не перший бізнес, який ми починали з нуля. Можу сказати однозначно, що це не просто, особливо коли ти у сфері шоубізнесу, так би мовити, новачок. Я розумію, щоб студія стала прибутковою, повинен пройти деякий час. З поточною ситуацією в Україні ми говоримо про 3–4 роки, тому зараз весь прибуток йде працівникам студії та на обслуговування студійного устаткування.

Як власник я розумію, що насамперед найголовніше налагодити роботу студії, безконфліктну атмосферу в робочому просторі, створити внутрішній та зовнішній менеджмент, документообіг, юридичну підтримку, щоб кожна людина нашого колективу відчувала, що вона є членом сім'ї і всі працювали на результат. Для досягнення цього є додаткові фінансові резерви, які дають мені змогу тримати студію в тонусі.

— Які особливості та переваги вашої студії в порівнянні з іншими на ринку?

Олександр: На мою думку, та з огляду на аналіз ринку студій звукозапису в нашій країні, особливість Rakurs Records полягає в тому, що ми максимально оснащені топовим аналоговим обладнанням. Студія дає нам змогу записувати як окремих виконавців, так і колективи до 10 осіб. Крім того, ми маємо власний відеопродакшн, з яким можемо записувати лайв-сесії зі студійним звуком найвищої якості, а також інтерв’ю та подкасти.

— А яким саме обладнанням на студії ви пишаєтесь та чому?

Олександр: Моя любов — це студійні прилади компаній Manley Labs, Rupert Neve та SSL, а ще синтезатори від компанії Moog та Nord Clavia.

В Україні Manley Massive Passive Mastering EQ (ламповий мастеринговий стерео еквалайзер) та Rupert Neve MBT дуже небагато — це достатньо коштовні пристрої, але з ними мікси перевтілюються, наповнюються атмосферою та гармоніками, які значно покращують фінальне звучання.

Є ще аналоговий плівковий ділей та пружинний реверб Tape Echo EF-X2 від компанії ECHO-Fix, який надає міксу об'єму та магічному шарму, що властиві виключно аналоговій схемі приладу.

Огляд роботи Tape Echo

— Але ж гарне обладнання є і в інших студіях, Що мотивує музикантів з усіх куточків країни їхати саме до вас?

Олександр: Щодо цього питання, відповідь така: якість — топ, а вартість послуг нижча, ніж вартість послуг на топових студіях Києва.

— Ви вже чимало розповіли про технічне оснащення студії. Але як щодо картин, які ми бачимо на фото та відео звідти? Якщо нам не здалось, то у вас у колекції є Олександр Ройтбурд.

Сергій: Після відкриття ми одразу показали студію нашим друзям. Одним із них є місцевий колекціонер та меценат Роман Єрмоленко, у нього велика колекція саме українських художників різних періодів: Сергія Гая, Миколи Глущенка, Романа Михайлова, Олександра Ройтбурда, Анатолія Ротаря, Ілони та Тиберія Сільваши, Володимира Сая, Валерії Турбіної, Олега Тістола, Іллі Чічкана та багатьох інших. Що тут сказати, для нього це кохання з першого погляду й шок, оскільки він до кінця не вірив, що в Кривому Розі може бути щось подібного рівня. Роман і надав нам картини з власної колекції, це його ініціатива.

Усі полотна, які представлені в студії — оригінали. Наша ідея така: ми хочемо максимально насичувати простір справжнім українським і залежно від контексту виконавця можемо підбирати різні картини.

— А що з інфраструктурою? Чи легко добиратися до Кривого Рогу, чи не збільшує вартість проживання в такому випадку супутні витрати на запис?

Сергій: Це цікава історія. По-перше, ми маємо чудові кейси. Наприклад, Debustervandam, гурт із Харкова, приїхали до нас на запис лайву власним авто зранку в Кривий Ріг, записались, а ввечері вже були вдома. За таким самим принципом у нас були Pree Tone, White Ward, але вони ще і встигли записати інтерв’ю. Або ж Sick Solution разом із Ромою з TrueTough приїхали зранку київським потягом, відпочили в студії, записали лайв та інтерв’ю і поїхали потягом додому ввечері в той же день.

Тут є важлива ремарка: якщо гурт приїздить на запис лайву та інтерв’ю, увесь процес займає приблизно 6 годин, важливо бути максимально підготовленим до запису. Цього достатньо, щоб записати до 25 хв матеріалу й годинне інтерв’ю. Якщо ж гурт приїздить для накопичення матеріалу, ми створили партнерську інфраструктуру з готелів та мережі ресторанів, які надають знижки на проживання та харчування від 20 до 40 %.

Загалом у Кривому Розі дуже приємні ціни: коли писались True Tough, вони не вірили, що ціна за вечерю на весь гурт у грузинському ресторані може бути такою низькою в порівнянні з Києвом. Ми піклуємось про комфорт артистів та створюємо умови, думаємо про це заздалегідь.

Усі, хто тут бував, кажуть, що в нас найтепліший прийом. Це відверто приємно чути кожного разу, хоча ми просто виконуємо свою роботу й хочемо, щоб музикантам було максимально комфортно, адже це прямо впливає і на запис.

Щодо логістики, Кривий Ріг географічно дуже вигідно розташований, якщо їхати з Києва, Львова, Одеси, Дніпра, Харкова. Як приклад, поїзд із Києва приїздить о 5:57, а виїжджає назад о 20:57.

— Які аспекти роботи студії найважливіші, на вашу думку, для створення якісного звукозапису?

Сергій: На наш погляд, важливим фактором є майстерність як виконавця, так і звукоінженера, та їхня співпраця при створенні звукозапису. Досягнути такої синергії зазвичай вдається саме завдяки кінцевій цілі, бо обидві сторони процесу хочуть отримати найкращий результат.

— А на яких музичних жанрах або стилях ви найбільше спеціалізуєтеся?

Олександр: За рік існування студії більшість робіт була пов’язана із записом виконавців із метал-сцени. Але впродовж цього ж часу ми з командою записали, звели та відмастерили треки та альбоми й багатьох інших жанрів: панк-рок, альтернативний рок, електронна музика, акустичні твори, поп-треки, дитячі хори, сольні виконавці тощо.

У процесі — лайв крафтово-музичного колективу театру "Дах" — гурту Dakhtrio.

Загалом Rakurs Records має змогу виконувати роботи в різних музичних жанрах та напрямах.

— Що саме можете запропонувати електронним виконавцям?

Олександр: Для створення електронної музики ми маємо потужний кейс обладнання від компанії Moog: Matriarch, Subsequent 37, DFAM, Mother-32, Minitaur, Subharmonicon, та компанії Nord Clavia: Wave 2, Nord 3P. А також подальший запис, зведення та мастеринг на топовому обладнані.

— Розкажіть ще про можливі формати співпраці: альбом під ключ, тільки зведення чи тільки мастеринг тощо.

Олександр: Наша студія може виконати практично будь-які послуги, доступні на ринку, за винятком Atmos. Ми робимо запис як сольного вокалу, так і хору, навіть невеликих камерних оркестрів. Також можемо створити студійні лайв-відео для гуртів до 6 осіб водночас, і, звичайно, робимо зведення та мастеринг.

Крім того, ми розробили систему для проведення робіт зі зведення та мастерингу наживо разом із замовником (через онлайн-відео та аудіозв’язок). Це дозволяє замовнику бачити та чути, як звукоінженер студії вносить правки "з коліс".

— А як у вас виникла така ідея, і чи не обтяжують вас музикантами постійними правками у випадку живої взаємодії?)

Сергій: Як правило, чим більш професійний гурт, тим менше правок. З професіоналами легше працювати. А коли процес відбувається вживу (онлайн), це навпаки пришвидшує його, тим паче гурту легше бути присутнім на зведенні дистанційно суто з організаційної точки зору.

— Яку ще роботу ви можете виконати онлайн, якщо в музикантів немає змоги приїхати в Кривий Ріг?

Олександр: Якщо виконавці не мають можливості приїхати до нашої студії, то ми готові виконати роботи зі зведення та/або мастерингу мультитреків, зробити реампінг гітар, оскільки маємо величезний парк гітарних стеків та голів.

Також у процесі розробки та тестування перебуває система "ноу-хау", яка дасть нам можливість виконувати онлайн-мастеринг будь-яких живих виступів гуртів поза межами нашого студійного простору. Тобто студія отримує в реальному часі мультитрек живого виступу гурту з концерту, обробляє його та повертає вже оброблений назад, і саме цей оброблений звук будуть чути глядачі онлайн в Youtube, наприклад.

До речі, зараз Rakurs Records активно розвиває акаунт на Fiverr, причому ціни там нижчі, тож усіх, запрошуємо скористатись послугами через зручну онлайн-платформу.

Мастеринг у студії на прикладі гурту White Ward

— На початку ми згадували про конкурси на безкоштовний запис лайвів, які ви проводили разом із нами, а також із медіа The Rock Spectrum. Пам’ятаю також, що у вас був невеликий період, коли ви просто пропонували всім охочим запис на студії. Для чого це робилося, які ваші враження та чи очікувати подібних ініціатив цьогоріч?

Олександр: У такий спосіб ми демонстрували можливості нашої студії, знайомились із ринком, медіаресурсами, а також слухачами та глядачами.

З 2024 року всі записи перейшли в комерційний формат, проте є кейси зі знижками (слідкуйте за новинами в Інстаграм).

— Чи кожному музиканту потрібно мати якісний відеолайв у портфоліо?

Олександр: На нашу думку, якісне лайв-відео — це як візитівка, одразу розумієш, на що гурт здатний і чого вартий, а це важливо і для слухачів, і для артдиректорів клубів, організаторів масштабних концертів та лейблів. Якісний відеозапис дає побачити енергію, емоції та майстерність виступу, що може вирішально вплинути на подальше співробітництво та успіх гурту.

Гурт Suicideburg скористався пропозицією безкоштовного запису на Rakurs Records

— Які можливості відкриває для музикантів ваш YouTube канал і запис відеолайвів?

Сергій: На нашому YouTube-каналі ми насамперед акумулюємо якісну музику різних жанрів. Це дає змогу артистам розширити свою аудиторію, тим більше, згідно з нашою статистикою та коментарями, ми вже маємо зацікавленого закордонного слухача! Це якість — ми зводимо та мастеримо кожен лайв так само як і студійні записи, працюємо над кожною деталлю.

Такий формат є економічно вигіднішим, ніж кліп, оскільки гурт отримує якісний аудіо- та відеоконтент швидше, що дає змогу створити додатковий інфопривід. Особливо це актуально перед новими релізами або турами. Подібний підхід до промо активно практикують White Ward, True Tough, Telema та Sick Solution.

Крім того, це гарний експеримент та випробування для гуртів, які мають задум записати Live-альбом. Цей підхід дає змогу отримати одразу два продукти (альбом та лайв-відео), тому це гарне рішення, одразу матеріал на стримінгах та Youtube.

Ми докладаємо багато зусиль, щоб створити якісний контент, і після року інтенсивної роботи можемо з упевненістю сказати, що виконуємо цю роботу, можливо, найкраще в Україні на цей час.

— Як би ви описали атмосферу та підхід вашої студії до роботи з музикантами?

Сергій: Ми працюємо виважено та скрупульозно. Чітко усвідомлюємо, що кожна деталь впливає на звучання і кінцевий результат. У певному сенсі ми є музичними "задротами", нікуди не поспішаємо, вдосконалюємо свої внутрішні процеси й робимо все в кайф.

Матеріал опублікований на умовах партнерства за підтримки студії Rakurs Records.

Дізнатися більше про послуги студії ви можете за цими посиланнями:

https://rakurs-records.com
https://www.fiverr.com/s/8w20dz
https://www.instagram.com/rakurs_records/
https://www.youtube.com/@rakurs_records

Фото надані студією Rakurs Records 

Neformat.com.ua ©