Депутати пропонують альтернативний законопроєкт заборони російської музики
Раніше ми писали, що депутати кількох фракцій зареєстрували у Верховній Раді законопроєкт №7273 про заборону російської музики в Україні. Він отримав низку критичних зауважень, тому інша група депутатів, уже від Слуги Народу, подала іншу, дещо відмінну версію цього законопроєкту - №7273-1.
"Сьогодні українська музика допомагає впоратись із емоціями та піднімати бойовий дух не лише собі, але й оточуючим. Безліч композицій отримали нове життя та набули нового змісту. Саме тому слід вжити заходів щодо обмеження музичного продукту держави агресора на території України, створити всі необхідні умови для прискорення розвитку національного музичного продукту, належної присутності українського музичного контенту на вітчизняному ринку та в культурному просторі, забезпечити формування та розвиток національних музичних традицій, зміцнити національну ідентичність засобами музичної творчості", - йдеться у пояснювальній записці до законопроєкту.
Національний музичний продукт
Автори першого законопроєкту пропонували збільшити частку пісень українською мовою на радіо та телебаченні до мінімум 50 (раніше 35) відсотків загального обсягу пісень, поширених протягом доби. Автори другого законопроєкту не стали чіпати це норму, але натомість пропонують ввести поняття "національний музичний продукт".
"Національний музичний продукт – результат творчої діяльності та інші культурні блага та культурні цінності в музичній сфері створені (вироблені, надані) вітчизняними суб’єктами діяльності у музичній сфері, що популяризують духовні, культурні надбання українського народу"- йдеться у проєкті.
У пояснювальній записці депутати додають, що запровадження такого визначення "уже в ближчій перспективі призведе до прискорення розвитку музичної індустрії, збільшення частки національного продукту в радіо ефірі, на телебаченні та в громадському просторі, фінансової підтримки суб’єктів музичної індустрії, зокрема через механізми грантування". Забезпечити це мають відповідні положення, які додатково вводяться цим законопроєктом у Закон України "Про культуру" та "Про Український культурний фонд".
Заборона російської музики
Значних змін зазнало і формулювання та навіть сам механізм заборони російської музики в Україні. У першому законопроєкті депутати, судячи з науково-експертного висновку, вжили не зовсім коректні юридичні терміни, тож другий законопроєкт пропонує власний підхід. Ось його основні елементи:
- безстроково заборонити на території України публічне виконання, показ, сповіщення фонограм, відеограм та музичних кліпів у виконанні російських фізичних чи юридичних осіб;
- окрема заборона на організацію та проведення гастрольних заходів, учасниками яких є громадяни держави-агресора;
- АЛЕ зазначені вище заборони не поширюються на осіб, які включені до Переліку музичних виконавців держави-агресора, які засуджують російську агресію.
Власне, цей Перелік і можна назвати основною новелою другого законопроєкту. Згідно з пояснювальною запискою до законопроєкту, процедуру включення до такого законопроєкту визначатимуть спільно Мінкульт та СБУ. У законопроєкті є уточнення, що до Переліку можуть бути включені громадяни російської федерації, які відкрито та публічно у засобах масової інформації та/або в рамках своєї творчої діяльності засудили збройну агресію росії проти України та тимчасову окупацію територій України та/або підписали відповідну заяву і водночас не входять до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці України.
Нагадаємо, що обидва законопроєкти ще можуть бути допрацьовані, змінені, уточнені, тож будемо надалі слідкувати за цим питанням.