Культура:війна. Лесик Omodada (Musicians Defend Ukraine)
Презентуємо подкаст із музикантом і волонтером Лесиком Omodada про музику в часи війни, взаємопідтримку музикантів та культурні зрушення в українському суспільстві.
У новому спецсезоні подкасту Культура:війна Анаід Агаджанова завітала на музичну конференцію Neformat Music Unity: Рух попри війну, організовану нашим медіа. У серії із шести епізодів Анаід спілкується зі спікерами, відвідувачами та організаторами конференції на культурні та навколомузичні теми.
Герой першого епізоду Лесик Omodada — басист у інді-поп тріо Tik Tu, власник тернопільської студії звукозапису Шпиталь Рекордс, що працювала з Jamala, Nameless, Пиріг і Батіг, Postman, Elephant Opinions, Паліндром та іншими. А зараз Лесик ще й активний волонтер та один із засновників благодійного фонду Musicians Defend Ukraine, який уже рік забезпечує колег-митців, котрі зараз на передовій, необхідним побутовим спорядженням.
Подкаст також можна послухати на Apple Podcasts i Google Podcasts
Діяльність після повномасштабного вторгнення
Найперше я побачив, що багато моїх друзів, а більшість із них, очевидно, музиканти, бо це коло мого спілкування, пішли воювати. А дехто просто залишався у свому місті, наприклад, у Харкові як мій друг Олег Каданов. І коли я побачив, що вони там борються за те, щоби просто не втратити своє місто… Було боляче за цим спостерігати бездіяльно, і тому були такі думки, як можна допомогти? І так трапилось, що ми започаткували з нашим найближчим колом спілкування фонд Musicians Defend Ukraine. (Це Катя Войчук і Юра Базака з kontrabass promo і гурт Love'n'Joy.)
Потрошки ми почали цю ідею тестити, і вона наче розвинулась. Принаймні ми вже рік працюємо, щомісячно є звіти, ну і приємно чисто для себе, для свого психологічного стану знати, що ти своїм друзям, своїм колегам реально можеш допомогти й показати свою підтримку. Тобто ми всі разом купуємо авто, ну, багато чого купуємо.
Про переосмислення ролі музики
Музика знову набирає більшої ваги, більшого сенсу, ти вже не просто граєш умовний рок-н-рол, а і своїм музлом людям пояснюєш, що відбувається в Україні війна, що треба їхня допомога, треба їхня увага. Ти зміщуєш їхній фокус уваги та відповідаєш на їхні питання. (Ред. у 2022 році Лесик мав чимало благодійних виступів у Європі, де активно спілкувався з іноземцями)
Наприклад, у Німеччині було дуже багато питань, чому б вам не віддати схід і щоби був мир? Тобто ти із чувачком п'єш пиво після концерту спілкуєшся і потім таке: "Так що ви цей во, давайте, може, уже миріться?" І ти це пояснюєш зі сцени, після сцени. Таким чином воно працює.
Потім класний був нюанс, що ми законектились із великою німецькою фірмою, яка побачила результати діяльності, захотіла задонатити багато коштів, за які ми цілу зиму купували дофігіща всякого стафу — ці всі екофлоу, ті самі дрони, багато дронів.
Тому можна підсумувати, що музика стала політизованою максимально, бо й наше життя стало таке, що просто стає смішно й абсурдно говорити, що "я внє палітікі", просто це була би якась максимально маргінальна історія.
Один з європейський виступів Love'n'Joy за участі Лесика
Про "байрактарщину"
Як я бачу, в Україні є багато паралельних реальностей. Навіть у музикантів є цей умовний прошарок, ну от зараз і тут є таке андеграундне ком'юніті, яке активне у всіх проявах, а є інше ком’юніті, умовно, байрактарне, і я не можу цим людям у голову залізти та зрозуміти їхні мотиви, для чого вони цим займаються. Тому що в мене теж є студія звукозапису, і Бог милує, що мене оминають такі треки.
Хоча от сьогодні була цифра названа — 16 000 треків випущено за минулий рік в Україні. Що це за треки? От я вчора випадково почув Радіо Байрактар. Це наче такий холодний душ, і ти розумієш, що люди це роблять, але для чого вони це роблять, який їхній мотив? Вони просто мімікрують під умови й шукають вигоду для себе? Чи вони щиро вірять, що це кайф, що так має бути, що це людям подобається і підіймає моральний дух? Ну, мені воно незрозуміло.
Є багато споживачів, які не сильно в контексті взагалі культурному, вони тільки починають його досліджувати. Багато хто тільки переходить на українську мову, тільки досліджує її властивості, як вона пишеться в піснях, наприклад, то і вони починають із чогось такого дуже поверхневого.
Репортаж з виступу гурту Пиріг і Батіг в Одесі
Про зміни в суспільстві
Цікавий приклад от згадався. Є гурт Пиріг і Батіг, і ми недавно з хлопцями виступали в Одесі, у ляльковому театрі, це було надзвичайно цікаво. Я сьогодні вже кільком людям на вуха присів із цією історією, тому що для мене вона дуже нова.
Отже, є громадська організація "Хвиля91", яка нас запросила, і в них є два основні напрями — це виробництво FPV дронів і організація культурних подій в Одесі ж. І вони, власне, сильні маркетологи в минулому й у теперішньому, і через це в них багато контактів із бізнесом. Вони змогли налаштувати таку просто магічну взаємодію, коли бізнес оплачує музикантам їхній приїзд і всі їхні, скажімо так, потреби. А на концерті, власне, ви вже кошти збираєте на потреби виробництва оцих FPV дронів.
І коли ти в Одесі з Пиріжком (ред. Мар’яном Пирогом, засновником проєкту Пиріг і Батіг) виступаєш, де він декламує поезію Розстріляного Відродження і перед кожною піснею розповідає людям про це все, і після концерту "Слава Україні — Героям Слава!", "Смерть ворогам!", стоячі оплески в Одесі в ляльковому театрі, ну це сильно.
Але треба ще працювати багато, ну бо воно все таке, може як пісок між пальці дуже швидко втекти.
Нещодавно ми публікували велике інтерв’ю з Мар’яном Пирогом, зокрема і про його останні виступи.
Про музику й тури
Пригадується наш тур з Love'n'Joy. Це ще був кінець весни — початок літа, усе дуже свіже, і щодня відбувалися дуже страшні події. І коли ти, власне, уже виходиш на сцену і виступаєш, ці речі трішки розплавляються. Бо не знаю, як у кого, але коли я, наприклад, у процесі гри, то мозок перебудовується на інший лад. І, скажімо, принаймні ці півтори години ти можеш дати йому спокій, щоб оцей спазм сильний, цей стрес трішечки розійшовся. Й от мене на сцені попускало трохи, хіба так.
Конференція відбулася в межах реалізації проєкту #ZMINA_2_0 "Субгранти для культурних проєктів" фонду ІЗОЛЯЦІЯ за фінансової підтримки Європейського Союзу. Зміст публікації є виключною відповідальністю ГО "Неформат Україна" й не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.
Musicians Defend Ukraine у соцмережах:
https://linkpeak.io/l/defendukraine
Лесик Omodada у соцмережах:
https://www.facebook.com/lesikomodada
Інші подкасти із конференції за цими посиланнями:
- Олександр Сєдов (Heavy Metal Volunteers)
- Олександр Куц (VOVK)
- Олександр Капука (More Music Club)
- Ірина Горбань (артменеджерка ДахаБраха)
- Єгор Фелюст (Neformat)
- Ярина Денисюк (Neformat)
- Катерина Войчук (Musicians Defend Ukraine)