Як хвиля поппанк ревайвалу оминула Україну

Чи повернулася популярність поппанку у світі та чи актуальна тема його ревайвалу в Україні? Нумо розбиратися.

Так, поппанк насправді повернувся, тільки, як це буває у випадках реюніонів, від нього залишилися лише формальності. Якщо хочете конкретики, це попрок від людей, які мають місце в мейнстримі завдяки хіп-хоп/поп бекграунду, але бачать, що актуальність жанру, яка подарувала їм славу, вичерпується, тому шукають нові шляхи, якщо не для розширення фанбази, то хоча б її збереження. Прикладів тому безліч — від уособлення хвилі поппанк ревйвалу MGK і Yungblud до їхніх послідовників Mod Sun, Blackbear і Iann Dior.

Чим цікавий цей феномен? Тим, що він не дійшов до наших широт. Щось віддалено подібне своєю творчістю зробили Пошлая Молли від хвилі абсолютно ідентичних проєктів Завтра брошу, Мятная фанта, Ловимомент, Дифлорейшен, Эшли Эш, до вже самостійних одиниць, які надихалися музикою, саундом та естетикою українського гурту — кис-кис, Мукка та Папин Олимпос. І то більшість згаданих проєктів не є українськими.

Але, як і на заході, так і тут, уся хвиля була створена й донесена до мас однією особою — Тревісом Баркером та Кирилом Блєдним, свідомо та випадково, відповідно.

Передумови. Повернення моди на емо

Приблизно у 2015 році на Саундклауді з’явилася купа артистів, які йшли паралельно з модою на перевантажені баси й зациклені едліби (ред. ніби випадкові викрики або слова, що розбавляють кінець рядка основного тексту. Зазвичай записуються тихіше головної звукової доріжки, або як бек-вокал). Їхня особливість була в типовій емо-тематиці лірики й бітах, в основі яких був спокійний, майже чіловий інстурментал. Іноді він семплувався з MTV-шною музикою 00-х.

Прабатьком і першим виконавцем, що приніс піджанру клауду та емо-репу популярність був Bones, але він, радше, належить до когорти музикантів, які натхнення шукали в альтернативній музиці 90-х та 00-х. Це маленька деталь, яка має неймовірну вагу — молоді артисти, які скоро займуть п’єдестали та битимуть рекорди, роблять підґрунтя для того, що потім виллється в основу цього матеріалу — вони повертають, поки що, певну моду на 90-і й нульові.

 

У 2017 виходять знакові альбоми / композиції для піджанру — "XO Tour Llif3" від Lil Uzi Vert, альбом "17" від XXXTentacion, і "Come Over When You're Sober, Pt. 1" від Lil Peep. Вони мали великий успіх, але після смерті Піпа в 17-му, вбивства Ікса у 18-му і смерті Juice WRLD в 19-му, емо-реп показав приголомшливі успіхи в продажах, настільки, що музика останнього увійшла в топ-10 найбільш прослухуваних артистів світового Спотіфай за 2020 рік.

Через це великі лейбли звернули увагу на подібну музику, і якщо виходить вичавлювати гроші з пари артистів, то вийде і з десятка. На темі наркотиків та вічних втрат виїхати далеко не вийде, але завдяки вдалому реюніону емо-настрою повернувся вектор у сторону тих же нульових, але з яскравими кольорами та вже незасемплованими гітарами.

Успіх згаданих вище Iann Dior з 24kGoldn (тричі платиновим синглом "Mood" і шалена популярність в TikTok), Powfu, що засемплував майбутню королеву альтроку Beabadoobee та отримав дві платини за трек "Death Bed (Coffee for Your Head)" показують, що гітарна основа в поппанк стилістиці продається добре, отже, йому буде місце в мейнстримі.

 

І це я навіть не кажу про одноосібний вклад Post Malone, який робить усе, щоби гітарна музика повернула собі першість — від фітів з Оззі Осборном та виступів у футболці Gatecreeper до колаборацій з Aerosmith, RHCP і триб’ют-концерту Nirvana.

Мейнстрим

В одній із книг авторства Тревіса Баркера, його колаборації займають приблизно 40 сторінок. Коли від дивовижної популярності поппанку не залишилося нічого, Тревіс розвивав себе як різносторонній музикант та продюсер. Про всі його роботи немає сенсу згадувати, я візьмуся за ключові для матеріалу проєкти й перші кроки до повернення поппанку в чарти, які мали чималий комерційний успіх.

2018:

  • сингл "D (r) ead" Ghostemane
  • посмертний альбом "Skins" XXXTentacion (отримав золото), де записався разом із невизнаним богом хіп-хопу Каньє Уестом
  • мініальбом "7" від Lil Nas X (4 місце білборда; платина за реліз)

2019:

2020:

  • Мініальбом "I'm Gone" Iann Dior (45 місце білборда)
  • Альбом "Pegasus" Trippie Redd (2 місце білборда)
  • Альбом "Tickets to My Downfall" (1 місце білборда; перший рок-альбом на верхівці чарту через рік після релізу останнього альбому Tool)
  • Альбом "Weird!" Yungblud (перше місце британського чарту)

2021:

  • Сингл "Monsters" All Time Low з Blackbear та Демі Ловато стартує з 80-го та підіймається до 70-го місця білборда
  • Сингл "Flames" (з Авріл Лавін) та альбом "Internet Killed the Rockstar" Mod Sun. Сингл потрапляє до сотні кращих треків на момент релізу в чартах Великобританії, Нової Зеландії та Канади. Альбом стартує з 21 сходинки чарту Billboard Heatseekers.

Апофеозом переходу всього цього з розряду "ну, можливо" в категорію "так, це дійсно відбулося" можна вважати альбом "Neon Shark vs. Pegasus" від Trippie Redd, який був повністю спродюсований Баркером.

На ньому крім всюдисущого MGK з’явився Blackbear та… Чіно Морено (ред. вокаліст, основний автор текстів та гітарист Deftones), у якого це четверта поява на альбомі хіп-хоп-артиста за всю його кар’єру.

 

На цьому, я вважаю, можна ставити крапку й заявляти — поппанк офіційно повернувся:

  • Це показують продажі (короткий зріз вище)
  • Це показує білборд (короткий зріз вище)
  • Це показують виконавці менш відомі, які один в один повторюють більш відомих (Jxdn, lil hoody, KennyHoopla, POORSTACY, girlfriends, MOD SUN, Tyler Posey)
  • Це показує його прийняття в колах людей, що робили мейнстримну музику в 90-і і 00-і.

Доволі цікавим фактом є те, що за хештегом #poppunk у Тік-Тоці знято понад 560 мільйонів відео. Мережа привернула додаткову увагу до гуртів Waterparks, Simple Plan, All Time Low та Paramore. Також на порталі Louder Sound у лютому 2021-го вийшла стаття про 10 гуртів, які привернуть увагу до поппанку цьогоріч.

А що в Україні?

Мені б хотілося подібний розділ присвятити аналогічним процесам в Україні, але, на жаль, після появи поппанку Блєдного, ніяких помітних явищ у жанрі не відбувалося. І то, як я зазначав на початку матеріалу, це було, радше, випадковим успіхом, ніж продуманим кроком, а наслідки його більше відчула сцена російська.

Чисто по 00-х Метель канула в лету, і ніби як повернулася, паралельно породивши проєкт від колишніх уже учасників, — blichaus80, що так і не зміг привернути до себе увагу, занурившись у якусь неприродну філософію й надто вже чудернацько-брудний панк.

Стеклобой, створений моделлю Валерією Караман і учасницями трешових Балдьож, від флеру останніх позбутися, як мені здається, не в силі.

Є гурт Соседи Стерпят, який у музичному плані міг би сюди підходити, але, знову-таки, це приклад, притягнутий за вуха, що от ми все ж можемо в тренди. На практиці це все та ж спроба зроби сотий клон Пошлая Молли без шарму Пошлая Молли часів початку їхньої популярності.

 

Якщо пошукати приклади мастодонтів сцени, то на гадку одразу спадають київські поппанки Stringy!, які цьогоріч випустили мініальбом "Твоей подруге надоест". Однак, назвати цей колектив трендсеттерами, а їхній матеріал таким, що міг би зацікавити молодшу аудиторію, навряд можна. Та й, у принципі, панк-рок в Україні ніколи не мав сильних позицій, постійно перебуваючи більше в андеграунді.

Рух у нашій сцені, на жаль, не завжди йде в ногу зі світовою. Є деякі приклади, коли нам вдавалося задавати тренди або навіть паралельно йти із ними, але впливати, розвивати чи робити вагомі внески, на жаль — ні. Це пов'язано із багатьма факторами: починаючи від економічних, закінчуючи банальною лінню та небажанням робити хоч якесь мінімальне промо. Саме тому на одних Maloi або Timewaster є Neck Deep, Knuckle Puck, State Champs, Trash Boat, Boston Manor, As It Is, Stand Atlantic або Doll Skin, як перші, що прийшли на згадку серед гуртів, які в десяті підігрівали інтерес до жанру.

Висновок

Цінності, вирощені на майже піввіковій культурі, нам чужі та втілені можуть бути лише в сміховинній для першоджерела формі. Але!
Якщо перейняти не видається можливим, як і скопіювати — можна створити щось своє. Те, що досі перебуває в тематичних чартах.

Філ МакКенті сказав дуже гарну річ у своєму відео про повернення поппанку: харизма — це все. Справа в ній та культурі рок-зірок. У нас же немає рок-зірок у прямому сенсі слова. Усі так чи інакше хотіли виглядати як умовні Курт Кобейн чи Авріл Лавін, але мало хто хотів виглядати як Вакарчук чи Марія Бурмака.

 

Зірка Блєдного згасла десь там, коли він кричав зі сцени:

"запам’ятайте три речі:
мне звати Кирил Блєдний
я мільйонер
я зараз під кокаїном"

Тоді як Баркер досяг рівня загального сприйняття, поваги, опініон-лідера та статусу одного із найбагатших музикантів взагалі.

Обоє мали інноваційні рішення для свого середовища та вплив на свідомість, але скористалися ними геть по-різному.

Neformat.com.ua ©