Енциклопедія українського звуку. Готик-рок
Продовжуємо нову рубрику, де наші досвідчені автори дають коротку характеристику різним музичним жанрам (історія, типові інструменти, тематика тощо) та так само лаконічно описують ключових українських представників цього жанру. Оповідь продовжує Вадим Олійников, цього разу — з готичним роком.
Визначення
Готик-рок — це жанр музики, що виникає наприкінці 1970-х як логічний розвиток постпанку. Його характеризує мінімалізм, похмура, глибоко емоційна атмосфера, мелодійність, що межує з трагічністю, та тексти, які досліджують теми смерті, втрат, містики та романтики. Готик-рок відрізняється від постпанку більш насиченим звучанням та характерною драматичністю як у музиці, так і у візуальній естетиці.
Історія зародження жанру
Готик-рок як самостійний жанр почав формуватися наприкінці 1970-х — на початку 1980-х років. Першопрохідцями часто вважають гурти, які з’явилися в середовищі постпанку на кшталт Joy Division, Virgin Prunes, Siouxsie and the Banshees, The Cure і, особливо, Bauhaus. Останні відіграли ключову роль у зародженні жанру завдяки своєму похмурому іміджу та текстам, які дуже специфічним "готичним" чином торкалися тем смерті, містики та екзистенційних переживань. Саме з виходом їхнього треку "Bela Lugosi’s Dead" у 1979 році часто асоціюють народження естетики готик-року.
Водночас у музичній спільноті існують суперечки щодо того, чи слід називати такі гурти "прото-готик-роковими" або ж безпосередніми представниками жанру. Більшість сходиться на думці, що справжніми піонерами готик-року як окремого музичного напряму стали гурти 1980-х років, такі як Play Dead, Alien Sex Fiend, The Sisters of Mercy і UK Decay. Саме вони визначили обскурне звучання та естетику жанру, а також заклали фундамент для формування готичної субкультури, яка почала активно розвиватися у 1980–1981 роках. Роком пізніше в США гурт Christian Death заклав основи для окремого американського відгалуження жанру, який отримав назву дез-рок, поєднуючи готичну естетику з більш провокаційними та експресивними елементами. Ці колективи дали готик-року його характерні риси — глибоке, драматичне і водночас монотонне звучання, театральність і похмурий магнетизм.
Плейлист також доступний на Spotify | Apple Music | Deezer
Основні характеристики готик-року:
Тематика
- Похмурі, екзистенційні або містичні тексти, що досліджують теми смерті, самотності, кохання, втрати, містики та надприродного.
- Часто звертається до символів готичної літератури, релігійної іконографії, фільмів жахів і декадентської естетик
Звучання
- Перевага мінорних гармоній та монотонних репетативних мелодій, що створюють гіпнотичну атмосферу.
- Вплив краут-року (ритмічний драйв, монотонність), new wave (часте використання синтезаторів та драм машин, а також танцювальні ритми) і глем-року (театральність, експресивність).
- У другій хвилі жанру (середина 1980-х) відчутний вплив хард-року, особливо у використанні важких рифів і більш характерної для хард-року вокальної манери.
Інструменти та прийоми
- Часте використання драм-машин, які замінюють традиційні ударні установки, додаючи механічного, холодного звучання.
- Виділена басова лінія, яка часто відіграє провідну роль у композиціях, створюючи напругу та драматизм.
- Ефектна гітарна гра, яка може варіюватися від чистих, дзвінких партій до дисторшну, що додає густоти звуку.
- Використання синтезаторів та реверберації для створення просторового, величного або відчуженого ефекту.
Вокал
- Глибокий, іноді театральний вокал, що передає, емоційність і драматизм текстів.
- Часто готичний вокал вирізняється холодною відчуженістю чи монотонністю, що підсилює похмуру атмосферу.
Візуальний супровід
- Естетика жанру тісно переплетена з музикою: похмурий одяг, макіяж, символіка та театральність стали візитівкою готик-року.
Основні представники готик-року в Україні
Готична субкультура в Україні знала часи буйного розквіту у 2000-х роках, проте українські музиканти того часу надавали перевагу більш сучасним, або актуальним жанрам, як-то електроготика, постіндастріал та готичний метал. Тож українська готик-рок сцена ніколи не була масовою, але ті декілька українських гуртів, що ми мали, завжди залишалася частиною глобального руху, наслідуючи найкращих представників жанру та ключові світові тенденції.
Old Cat's Drama
- Роки активності: З 2011 року по сьогодні
- Стиль: Готик-рок, дез-рок, постпанк
- Впливи: Класичний готик-рок, постпанк 1980-х років
- Інструменти: Гітари, синтезатори, драм-машини
- Особливість: Гурт відомий своєю меланхолійною естетикою, похмурими текстами та атмосферним звучанням, що поєднує елементи готик-року з експериментальними підходами.
- Рекомендація: Для знайомства підійде сингл "Crystal Signals", який ознаменував новий етап у творчості гурту та став однією з їхніх найвідоміших композицій.
Пірата Бенд
- Роки активності: 1990-ті
- Стиль: Готик-рок, танцювальна гітарна музика
- Впливи: Європейський готик-рок, постпанк, new wave
- Інструменти: Бас-гітара, електронні ударні, гітари, клавішні
- Особливість: Гурт вирізняється контрастними оцінками слухачів: одні вважають їх музику меланхолійною та близькою до європейського готик-року, інші — танцювальною та більш розважальною. Їхні тексти сповнені романтичних образів, а сире звучання гітар і басу створює незвичну атмосферу, що цікавим чином передає дух Києва 90-х років.
- Рекомендація: Альбом "Солнце пиратской любви" (1990-ті) є знаковим у їхній дискографії. Хіт "Юлия" добре демонструє характерне поєднання романтики й мелодійності, властиве гурту.
Gentle Ropes
- Роки активності: З 2017 року
- Стиль: Готик-рок, дарквейв, мінімал синт, даркгейз
- Впливи: Christian Death, The Cure, Veil of Light, Body of Light, Korine, Bleak, мінімал синт і синті-поп 80-х
- Інструменти: Гітари, вінтажні синтезатори
- Особливість: Проєкт розпочався як ванменбенд Сержа Коста у 2017 році, згодом перетворившись на дует із приєднанням басиста Стефана (гурт Кадриль). Їхня музика поєднує меланхолійний романтизм готик-року з атмосферністю синті-попу та мінімалізмом даркгейзу. Лірика часто натхненна літературою, зокрема щоденниками Франца Кафки, а музика — це суміш гітарного й синтезаторного звучання, занурена в глибокі реверберації.
- Рекомендація: Для знайомства з творчістю підійде їхній дебютний альбом "Rose Wine & Gallows" (2017), випущений на берлінському лейблі Black Verb Records. Також варто звернути увагу на ЕР "Consolation", що демонструє зміщення акценту до синтезаторів, залишаючи незмінними мелодійність і готичний настрій.
The Nightchild
- Роки активності: з 2003 року по сьогодні
- Стиль: Готик-рок, постпанк, Batcave
- Впливи: Британська готика 80-х, The Cure, Christian Death
- Інструменти: Гітара, бас, драм-машина (Mr. Loopen'), синтезатори
- Особливість: Заснований у Донецьку Олексієм "Nightchild A." Нікітченком. Спочатку це був ванменбенд, згодом до складу долучалися різні музиканти. Гурт залишився вірним класичному звучанню Batcave (ред. нічний клуб у Лондоні, який вважається місцем народження готичної субкультури) навіть у період, коли готична сцена в Україні схилялась до металу та етноіндастріалу. На сьогодні The Nightchild є найстарішим з активних готик-рок проєктів.
- З 2014 року The Nightchild базується у Чернігові.
- Рекомендація: Для знайомства з творчістю можна послухати альбом "Some Stories and Thoughts", що поєднує меланхолійний романтизм із класичною естетикою готик-року.
batcave 13
- Роки активності: З 2006 року
- Стиль: Shamanic gothic rock, експериментальний готик-рок
- Впливи: Alien Sex Fiend, Siouxsie and the Banshees, Bauhaus, Southern Death Cult, французький колдвейв
- Інструменти: Гітари, синтезатори, драм-машина
- Особливість: Спочатку one-man проєкт, створений Шоном Ді (Sean Deigh, він же Soulmaster). Мав концепцію "фейкового культу" неіснуючого гурту з 80-х, але згодом перетворився на реальний колектив, коли до складу приєдналися гітарист Divuar Lacroix та клавішник Vlad Suppish. Їхня музика поєднувала шаманські заклинання, насичені ефектами синтезатори та експериментальне звучання, притаманне гуртам, що грали у 80-ті в лондонському клубі Batcave.
- Спадок: Від batcave 13 походять сольні проєкти Sean Deigh, дарквейв-ініціатива Taciturnum, колектив Gloomy Friday ("Automatic Sublimation" EP) та експерименти Vlad Suppish, який і досі використовує синтезатори замість гітар, здобрюючи мікси рясним хорусом та шаманськими заклинаннями під монотонний біт драм-машини
Культурне значення
Готик-рок залишив помітний слід у світовій культурі, зокрема в літературі, моді, кіно та попкультурі, стаючи джерелом натхнення для митців, дизайнерів і режисерів.
У літературі готик-рок живить інтерес до готичної тематики, що вкорінена в романах Едгара Аллана По, Мері Шеллі та Брема Стокера. У сучасній українській літературі готична естетика виявляється, зокрема, у творчості Юрія Андруховича, який у своїх романах, як-от "Перверзія", поєднує містицизм з абсурдом, створюючи химерні, гнітючі образи реальності, що перегукуються з мотивами готичної естетики. Також готичні мотиви трапляються у "Московіаді", де урбаністична атмосфера важкої депресії та зловісної містики створює напружену готик-атмосферу. Також жанр знаходить своє відображення у творчості Енн Райс, чиї романи, зокрема "Інтерв'ю з вампіром", віддзеркалюють дух готик-року: таємничість, відчуження і меланхолійність. Її вампіри — це антигерої, чия естетика перегукується з образами, створеними сценічними артистами жанру.
Кіно також інтерпретувало готичну естетику. Режисер Тім Бертон у фільмах "Едвард Руки-Ножиці" та "Жучиний сік" втілив готичні мотиви через суміш гротеску, романтики та темного гумору. В "Інтерв'ю з вампіром" режисера Ніла Джордана готичний стиль проявляється в розкішних декораціях, костюмах і вічній темі пошуку себе в безсмерті.
Мода теж не оминула готик-рок. Дизайнери на кшталт Ріка Оуенса та Демни Гвасалії (Balenciaga) активно використовують готичні елементи, створюючи образи, що віддзеркалюють дух жанру — від грандіозних силуетів до використання темної палітри та нестандартних матеріалів. Цей стиль утілює не просто "темряву", а складний баланс елегантності, епатажу й інтелектуальної чуттєвості, що резонує з молодою аудиторією.
Попкультура підхопила готичні елементи, переплітаючи їх із сучасними трендами. Такі серіали, як "Wednesday", показують, як готична естетика трансформується, залишаючи вплив на нові покоління. Готик-рок і досі є точкою перетину між музикою, модою та візуальним мистецтвом, залишаючись актуальним і впливовим.
Більше матеріалів з серії "Енциклопедія українського звуку" тут.