Знайомство з лейблом ОЧІ: нішевий електронний андеграунд
ОЧІ — молодий український лейбл, який усього за рік активної діяльності став помітним гравцем вітчизняної електронної сцени.
Про історію створення, місію та особливості роботи лейбла говоримо з його засновником be_ca_di (Дмитро Світлов).
Хто такий be_ca_di
Я переїхав у Німеччину у 2007 році й у 2013-му вступив в архітектурний універ у місті Брауншвайг — у той час почав ходити в місцеві клуби, занурився в "тусовку" — незабаром захотів бути за "тією стороною" дек. У 2016 році відбувся мій дебют, тож можна вважати, що я вже вісім років в електронній сцені.
За цей час відбулося багато визначних подій для мого творчого шляху — у 2020 році я став резидентом shum.rave (Слов’янськ) і законектився з дніпровською електронною спільнотою завдяки декільком сетам у клубі Модуль. Також у своєму рідному місті Харків я вже у 2019 році грав сети в Животі (дякую, Аскет! ❤️) де вперше за довгий час відчув себе повністю вільним, і що публіка розділяє мої музичні експерименти. На той момент я майже розірвав усі зв’язки з німецькою електронною сценою і північно-німецьким лейблом Meer Bass, резидентом якого був із 2017 по 2019 роки й завдяки якому мав змогу регулярно виступати в Німеччині — і повністю перевів свій фокус, час, енергію, ресурси на Україну.
Аудіовізуальний перформанс be_ca_di і Віталія Шупляка в Німеччині, вересень 2022
Окрім Харкова, вважаю Слов’янськ та Дніпро своїми рідними містами, бо там відбулося становлення мене як митця, я зустрів прекрасних людей, з якими ми й наразі створюємо нові продукти, які також наближають нашу Перемогу.
Досвід від прослуховування тисяч різних треків за всі ці роки реалізувався в створення лейбла ОЧІ — на той момент я був дуже голодним до нових, свіжих, незвичайних звучань і втомився від того, що треба обирати серед треків уже відомих європейських виконавців. Я сказав собі — відтепер хайлайтю тільки українські треки й вкладаюся в нашу сцену.
Гадаю, що той розвиток, який заклали в мене батьки — я працюю фул-тайм архітектором (наразі в Берліні) у сфері реставрації та реновації архітектурних пам’яток, культурної спадщини, а вихідними курую лейбл ОЧІ, створюю саундскейпи та рухаюся в напрямі театру та кіно — усе це дає мені змогу більш широко дивитися на певні культурні процеси, а також усвідомлення, що викликів та цікавих завдань у сфері музики та архітектури в Україні вистачить на все життя.
Як виник лейбл ОЧІ
Після лайвів у К41 та на івенті Boiler Room у Слов’янську (який зробила формація shum.rave, резидентом якої я є) y 2021 я відчув, що хочу створити щось своє й у мене є для цього все необхідне — люди, які мене підтримають, інформаційні канали, не до кінця розкритий потенціал українського андерграунду та бажання почати нову чисту історію з нуля, не долучатися до вже існуючих лейблів та структур, підтримувати нішеве, некомерційне звучання та експерименти.
Нашим офіційним днем народження можна вважати 27 січня 2023 року, коли вийшла перша збірка RESIDENTS MIXTAPE # 1, де були репрезентовані треки від усіх резидентів, і шоукейс у Берліні, присвячений цьому першому релізу — який був зроблений завдяки моєму другові Віталію Шупляку в рамках його майстерні, а також трьох резидентів очей — Deadspacer, Sawras і Othersidecoma, які приїхали на нього з Варшави, Італії та Канади відповідно. Двоє з них грали свій перший лайв на цьому івенті.
Збірка також доступна на стримінгах https://fanlink.to/ochi
У мене було одне правило на початку створення лейбла — я хотів згуртувати людей, які не тільки збирають треки та грають сети, але насамперед створюють власну музику. У принципі, інакше й не могло статися, бо з усіма майбутніми резидентами я познайомився, збираючи треки для серії шумкастів "made in Ukraine", якими я хотів захайлайтити маловідому андерграундну електронну сцену України.
Так виникла комунікація, і пізніше я зібрав цих митців у спільний чат — на той момент ми тільки починали разом формулювати ідеї, як ми можемо разом існувати далі. Тобто спочатку я зібрав цікавих митців, а потім уже ми вирішили створити свою платформу.
Основна мета під час створення нашого угруповання була в бажанні висвітлювати маловідомих на той момент нішевих виконавців, які базувалися в різних містах України, по всій країні, і таким способом зібрати різноманітне звучання України.
Позаяк лейбл створювався вже під час повномасштабного вторгення росії, нашою метою є підтримка Воїнів — створення інфоприводів нашими релізами або міксами, до яких ми можемо прив’язувати збори. Ми хостимо серію міксів "UKRAINE LOCALS", де митець, який його записує, обирає збір, який прив’язує до мікса. Так ми охоплюємо нішеві збори й закриваємо потреби тих підрозділів, які інколи не мають достатньої медійної підтримки. Також ми співпрацюємо з фондом Musicians Defend Ukraine і минулого року зібрали майже 700 доларів продажами з Бендкемпу в рамках збірки-фандрейзера "24.2.23".
Цього року ми знову створюємо збірку в такому форматі — "24.2.24", ви можете надсилати треки до 1 лютого батьку лейбла, be_ca_di.
Загалом ми хочемо декомерціалізувати електронну сцену і вже розглядаємо декілька концепцій, які втілимо в життя після Перемоги.
Формат
Ми релізимо електронну музику в широкому сенсі цього слова. Оскільки в нас 23 резиденти, наразі ми не шукаємо нових. Але робимо guest releases, також постійно в пошуку нових виконавців у рамках серії міксів "UКRAINE LOCALS" та "ОЧІ XARD.
Наш контент-план розписаний на пів року вперед, і ми просимо нових митців, які хочуть релізитися на лейблі, контактувати заздалегідь.
Щодо того, як відбувається селекція треків / виконавців / релізів для ОЧЕЙ — мені достатньо послухати трек у декількох місцях по дві-три секунди, щоб зрозуміти все про нього і чи подобається він мені. Цього також достатньо, щоб відчути, чи цей трек репрезентує ту філософію лейбла, яку я дуже гарно відчуваю, але інколи не можу описати словами. Усе відбувається ірраціонально, на відчуттях.
У серії міксів "UКRAINE LOCALS" вже були представлені Vlad Fisun, Asket, Sawras, Difference Machine та інші
Ми надаємо перевагу цифровим релізам через платформу Amuse — але реліз від гостя лейбла, Leo Buy також вийде на касетах у рамках колаборації з лейблом СТУС. Будемо розширювати репертуар носіїв наших релізів у майбутньому.
Наші релізи присутні на всіх головних стрімінгах — Apple Music, Deezer, Spotify, YouTube Music, SoundCloud. Також слухачі можуть купляти треки на нашому бендкемпі.
Але найкращий носій релізу — це release party, присвячений виходу того чи іншого альбому/EP.
Дискографія
Відверто кажучи, коли у нас стільки резидентів, то дуже важко виділити виконавців чи релізи. Тому я трохи буду в ролі футбольного тренера, який не розповідає про всіх 11 гравців, а каже — Мірослав Клозе був сьогодні в топ формі, Мануель Нойєр врятував команду три рази, а Філіп Лам був суцільним двигуном усі 90 хвилин, і дозволю собі назвати 5 релізів.
Nadnova — Крила EP
Євген є активним учасником електронної сцени, оскільки працює на різних івентах зі світлом і створює дуже чуттєві ембієнтні, кінематографічні саундскейпи. Його мініальбом "Крила" в березні 2023 року став дебютним соло-релізом від резидента, адже до цього моменту ми випускали тільки збірки.
Light Way — This Is War LP
Другий реліз — "This Is War" від резидента Light Way — акуратне електро в кращих традиціях жанру, про війну та про те світле, що є в кожного з нас, незважаючи на буремні і страшні часи, у які ми живемо.
Bez Gruntu — Bez Gruntu EP
Це дебютний однойменний EP нового формування Bez Gruntu — фундаментальна робота, у якій поєднуються змістовні вокальні партії та мінімалістичні синтезатори. Музиканти ідеально запакували пережите останніми роками в музичну форму. Наступний реліз від цього дуо — уже в лютому на нашому лейблі!
Haido х Olya Tkachenko — not here
Четвертий реліз — від гостей лейбла Haido х Olya Tkachenko — сингл "not here", який згодом став частиною EP "Destination". Це та чуттєва електронна музика, якої так не вистачало.
Irrenafford — CHIRAL EP
І останній реліз від нової резидентки Irrenafford — "CHIRAL". Її стиль дуже впізнається, бо вона поєднує техно, грайм, брейкбіт, електро, juke та jungle — від кожного прослуховування ти заряджаєшся енергією.
Промо
Ми творимо без якихось сподівань щодо цифр, прослуховувань та продажів на бендкемпі — не стаємо заручниками "статистики" та хибного уявлення про "успіх". Ми покладаємося на нашу аудиторію, яка розповсюджує релізи та заохочує нас експериментувати далі.
Інколи ми готуємо преспаки (за бажанням резидента, який релізитися), також інколи підключаємо таргетинг. Наразі ми зацікавлені в розширені аудиторії та її географії, тому ми маємо guest releases і від інших цікавих виконавців (Difference Machine, Flashe, Haido x Olya Tkachenko).
Ми отримуємо підтримку від нових незалежних медіа, також резиденти розповсюджують релізи своїми каналами обміну з аудиторією.
Найкраще "промо", яке може отримати митець, що релізиться на ОЧАХ — це розділити своє тонке мистецтво з нашою аудиторією, яка формувалася завдяки зацікавленості в наших експериментах, і яка розділяє наші цінності.
Експериментальний проєкт, що створює музику як доповнення до болю. Перший сінгл присвячений втраті рідного міста.
Як я казав раніше, ми концентруємося на українських виконавцях, адже основною метою лейбла є просування різноманітного звучання нашої країни. Але завдяки такому підходу інколи важко донести нашу музику європейській аудиторії, тому в майбутньому ми плануємо релізи з європейськими виконавцями та проведення шоукейсів у різних відомих клубах європейських столиць.
Юридичні нюанси
Ми працюємо без контрактів та умов, усе будується на довірі та репутації кожного — я завжди відкритий до різних прохань, питань та зауважень. Я звертаю увагу на власні відчуття та інтуїцію, у нас завжди відбувається дуже відкрита комунікація.
Будь-хто може написати в дірект лейбла або мені в телеграм, і ми узгодимо реліз, його форму, таймлайн та інші деталі.
Я довіряю резидентам настільки, що ми можемо узгодити реліз, який буде через пів року, не слухаючи матеріал. Тобто я знаю, що кожен та кожна з них видадуть смак, мені не обов’язково знайомитися з матеріалом перед тим, як узгоджувати реліз, як це, напевно, робиться в інших лейблах — типу ми слухаємо матеріал, а вже потім думаємо над релізом. Ні, у нас не так.
Зразки обкладинок релізів лейбла
Сто відсотків із можливих прибутків від релізу лейбл віддає митцю (ми не забираємо собі відсоток), або конвертує в донати обраному фонду / збору.
Тобто ми надаємо можливість розділити своє мистецтво з нашою аудиторією та технічну сторону оформлення реліза, маючи вже деякий досвід у цій справі. Можливо, у майбутньому щось зміниться і ми оформимо контракти й лейбл буде також заробляти на релізах, але поки що ми працюємо дуже вільно й орієнтуємося виключно на митця та його власний успіх.
Ті прибутки, які резиденти можуть заробляти на бендкемпі та стримінгах, у більшості випадків віддаються в загальну касу лейбла, які ми потім використовуємо в наступних релізах, створенні мерчу та інших платних послуг (підписки на Саундклауд, Бендкемп, дистрибутора).
Для чого потрібні лейбли?
На мій погляд, більшість лейблів, як і об’єднання в інших сферах, зараз намагаються максимально працювати для підтримки фронту, а також постійно нагадують і західній, і своїй аудиторії, що війна ще не завершена й що це буде довгий маратон. Відбулася і певна переорієнтація "ринку" — ми розірвали зв’язки з росією (на жаль, поки що не всі) та виховуємо свою аудиторію шляхом створення якісного конкурентноспроможного українського продукту.
Плани
Наближати Перемогу всіма силами та ресурсами — це зараз основний план та мета на 2024 рік.
ОЧІ в мережі:
Основний лінк: https://biglink.to/ochi_music
Пресрелізи: https://biglink.to/interviews
Релізи: https://biglink.to/releases_
Резиденти: https://biglink.to/ochi_residents
Більше матеріалів про лейбли тут.
Фото надані be_ca_di