Як видати власний мерч: кілька порад від Неформату

Продовжуємо серію корисних статей для музикантів і сьогодні поговоримо про важливий аспект монетизації власної творчості — мерчандайз.

Створення особистої продукції є неординарною справою, у якій потрібно чітко оцінювати власні сили та можливості і водночас максимально креативити. Індустрія мерчандайзингу з кожним роком усе зростає, мерч можна зустріти буквально у всіх та на всьому — від одягу до речей щоденного вжитку. Отож, розглянемо процес створення музичного мерчу із коментарями гуртів Тулим та True Tough, що вже мають відповідний досвід.

Що таке мерч узагалі?

Загалом це товар, що його музиканти (і не тільки вони) використовують для заробітку та популяризації власної музики та бренду. Мерч буває різноманітний: одяг, посуд, книги… Часом виконавці роблять щось максимально креативне, наприклад, Rammstein продавали велосипеди, а Kiss — гроби.

Багато українських виконавців теж успішно виробляють мерчандайз та продають його. Наведемо кілька прикладів не просто футболок:

Фото з офіційних сторінок виконавців та лейблів

 

Чому важливо дослідити свою аудиторію

Перед створенням мерчу необхідно чітко проаналізувати свою аудиторію. Варто орієнтовно прикинути кількість платоспроможних покупців, визначити їхніх середній вік та потенційні уподобання. Дізнавшись більше про аудиторію, музикант зменшує ризики вийти в мінус під час продажу та краще визначає тип товару, який продаватиме.

— Яка кількість аудиторії купляє мерч та як вирахувати число людей, що зможуть його придбати?

Тулим: Насправді це складно вивідати. Ми дізнавались це на практиці, робили мінімальні тиражі, уже наживо вивідуючи кількість активної аудиторії для придбання мерчу.

True Tough: Щодо кількості людей точних чисел нема, адже є разові історії, а є люди, які купують кожен дизайн, збираючи колекцію. Щодо спроможності придбати мерч — середня ціна за одну одиницю найчастіше нижча, ніж типовий аналог із масмаркету, тому мерч — це загалом доступна історія для більшості людей.

— Які були перші тиражі?

Тулим: Перші тиражі були десь із 15–20 футболок.

— Чи варто музикантам — початківцям перестрахуватись та робити передзамовлення на мерч?

Тулим: Початківцям краще робити передзамовлення та перестрахуватися, це буде раціональним вчинком.

True Tough: У реаліях сучасної важкої або "андерграундної" сцени передзамовлення — це завжди гарна ідея, і вона є взаємовигідною, якщо ціна по ньому нижча, ніж у "рітейлі".

 

Фінансові розрахунки

Створення мерчу може бути дорогим задоволенням, особливо для починаючих гуртів та музикантів. Для отримання прибутку, або хоча б виходу в нуль, необхідно виставити цінник більший, аніж собівартість продукції. Собівартість — це всі витрати, які підуть на виготовлення мерчу, наприклад, у випадку футболок це оплата художнику за арт, безпосередні витрати на друк футболок, їх доставку, можна також врахувати ціну часу, витраченого на організаційні процеси. Загальну суму витрат слід поділити на кількість готових футболок і тоді ви отримаєте собівартість одного виробу.

Обирайте націнку, з якою товар піде на продаж, самостійно, збільшуйте чи зменшуйте вартість залежно від попиту та середньої ціни на аналогічні речі. Розцінки на купівлю матеріалів та нанесення друку варто уточнювати у відповідних продавців. Ціна виготовлення відрізнятиметься через різноманітність та кількість продукції, метод створення та якість матеріалів.

image_from_ios

 

Які товари обрати для продажу

Усе ще найбезпечнішим для музиканта та найпопулярнішим серед покупців є класичний мерч, до якого всі звикли. Сюди належать футболки, худі, шкарпетки, ручки та олівці, кепки, склянки, дрібні аксесуари.

— Який мерч обрати для початку та чому?

Тулим: Ми розпочинали із футболок, це є хорошим варіантом для початку, який не є надто дорогим за собівартістю. Я вважаю, що це є найбільш стандартний та хороший для старту продажу варіант.

True Tough: Виходячи з нашого досвіду, найменш ризикований варіант — це футболки з дизайном, який є "класичним" у жанровому сенсі. У випадку з "важкими" жанрами — це чорні футболки зі стилізованим логотипом гурту та зображенням, що перегукується з обкладинками релізів.

 

Обираємо дизайн

Варто обрати символіку, що фігуруватиме на мерчандайзі. Лого гурту, текст із пісні чи локальний мем буде хорошим варіантом. Водночас не всі клієнти захочуть носити просто символіку гурту, тож продумайте унікальний стиль, щоби речі були ексклюзивними та красивими. У такому випадку доброю може бути ідея звернутися до послуг дизайнера.

— Хто має займатися дизайном мерчу? Достатньо власного бачення чи краще звернутись до художників/дизайнерів?

Тулим: Це доволі творче запитання, тож не думаю, що тут можуть бути якісь певні рамки. Мерч повинен відповідати естетиці артиста. Якщо про артиста в соціальних мережах ходять меми, то хорошою ідеєю буде зробити на цю тему власний мерч. А якщо музикант хоче, щоби мерч був більш дизайнерським та мистецьким, варто звертатись до дизайнерів та робити якісь цікавіші принти. Це індивідуальна річ, тож хто як бачить, то так і робить.

True Tough: Технічною стороною має займатися дизайнер, щоб уникнути проблем із передачею кольорів, масштабуванням і т.д. Концептуально ж ніхто вам не створить ідею краще, ніж ви самі, тож тут найголовніше — надати дизайнеру добре деталізоване технічне завдання, побудоване на власній ідеї.

Якщо ви вирішили робити дизайн власноруч, насамперед оберіть програму, у якій працюватимете. Це може бути Adobe Illustrator, Аdobe Photoshop тощо. На просторах інтернету є безліч гайдів, що розкажуть про роботу із цими програмами. Після того, як створите власний дизайн, надішліть його в контору, що займеться друком. Якщо дизайн відповідатиме технічним вимогам, то мерч можна сміливо віддавати в розробку.

 

На Youtube є сотні відео з покроковими поясненнями, як зробити той чи інший дизайн футболок

 

Виготовлення товару

Обравши дизайн, зверніться до підприємств, що займаються друком на різноманітних елементах одягу. Такі контори є у кожному місті, окрім того, можна звернутися до десятків онлайн-сервісів, у яких ви теж зможете замовити мерч. Не варто забувати і про існування кастомних друкарень та майстерень, де можна реалізувати свої найсміливіші ідеї. (Під останніми ми розуміємо більше дрібних приватних підприємців, які займаються невеликими партіями мерчу). Гарною думкою буде обрати в гардеробі своєму чи друзів якісну та гарну футболку чи іншу річ локального гурту й дізнатися від музикантів, де та як вони її робили.

— Краще знайти людей, що займаються кастомним принтом, чи звернутись до відповідних підприємств, що роблять це в промислових масштабах?

Тулим: Ми зазвичай звертаємось до приватних підприємців, які займаються принтом, бо промислові контори можуть робити товар гіршої якості. Більшість великих підприємств не подобаються мені ані якістю, ані своїм фасоном, тому ми звертаємось до спеціалістів, які вужче розбираються в питаннях щодо принту.

True Tough: Все залежить від об’ємів, ми не маємо досвіду "промислових" масштабів, і завжди користувались послугами наших друзів, невеликої команди, з якою завжди раді поспівпрацювати.

 

Технічні нюанси якості

Уважно обирайте підприємство для друку. Порівнюйте ціни, спробуйте побачити матеріали наживо, якщо є така можливість, дізнайтесь, які послуги пропонує підприємство. Перегляньте всі можливі варіанти у вашому населеному пункті, шукайте дрібні контори, не забувайте про наявність десятків онлайн-сервісів для друку.

Перші наклади товару робіть меншими, аніж би того хотілось. Перегнувши із кількістю мерчу, маєте шанс втратити багато коштів, які, у кращому разі, відіб’ються за певний час.

— У вас була перша "тестова" партія?

Тулим: Ми були без достатнього досвіду, тож перші тиражі футболок були не надто якісними, та після того, як ми вникли в нюанси та почали розбиратись, якість значно зросла. Тепер, роблячи ті ж кепки, ми створюємо тестовий варіант, усе ж вона робиться з нуля, тож можна без проблем обрати якісні матеріали та принт. Усе приходить із досвідом та практикою, тож не бійтесь йти методом спроб та помилок.

Перед замовленням власного товару, особливо, якщо йдеться про елементи одягу, потрібно врахувати декілька деталей:

Якість матеріалу: огляньте товар, подивіться на якість швів, уникайте ниток, що вилазять; перевірте одяг на симетричність.
Тип матеріалу: найкраще обрати приємний на дотик, довговічний та не надто товстий матеріал. Для футболок, худі та шкарпеток найкраще підходить бавовна, змішана бавовна з еластаном, поліестером, віскоза, віскоза з еластаном, чистий поліестер.
Щільність тканин: щільність матеріалу різниться від 110 до 260 г/м², та якість та довговічність забезпечить матеріал зі щільністю понад 150 г/м².
Способи нанесення зображень. Використовуються такі види нанесення:

  • Шовкографія (шовкодрук, шовкотрафарет) — метод відтворення тексту і графічних зображень за допомогою друкарської форми трафарету, через яку фарба проникає на друкований матеріал — тканину. Метод добре підходить для складних макетів.
  • Термодрук (термоперенесення) — метод, що використовує спеціальну термоплівку для перенесення зображення. Добре підходить до будь-якого типу тканин, має хорошу стійкість, яскравість кольорів, міцно тримається на матеріалі та є доволі демократичним методом принту, об’єднавши в собі дешевизну та швидкість нанесення.
  • Прямий цифровий друк — добре підійде для друку фото та різнобарвних малюнків, але гарантує не більше 30 циклів прання; починає тріскати та опадати з часом.
  • Флокування — цікавий метод виготовлення мерчу, за якого об’єкт повністю або частково покривають тонким шаром тканини.
  • Вишивка (ручна чи машинна) — думаю, що тут і так зрозумілий метод. Варто враховувати, що шиття коштує дорожче й виготовляється трішки довше, аніж інші варіанти, але гарантує чудову якість та довговічність товару.

Варто розуміти, що процес нанесення зображення на різний вид мерчу буде дещо різнитись, відповідно, змінюватиметься й ціна.

 

Де мерч продавати

Для музиканта вдалим рішенням буде підв’язати випуск мерчу до релізу нового альбому, концерту чи будь-якої іншої важливої події. Про це детальніше читайте в матеріалі "Як випустити альбом: кілька порад від Неформату". Очевидно, ще одним місцем для продажу мерчу стануть ваші концерти та виступи. Зробіть стенд чи поставте намет — місце має бути привабливим для покупця.

Продаж в інтернеті може відбуватись через ваші сторінки в соцмережах. Паралельно ці маркетплейси стануть місцем піару вашого товару. Наступним кроком буде створення та підтримка окремого сайту.

— Який маркетплейс обрати? Соціальних мереж достатньо, або ж варто одразу створити сайт?

Тулим: Для початку інстаграму цілком досить. У нас в Україні не такі масштаби, щоби мати власний сайт для мерчу, тож соціальних мереж цілком вистачить.

True Tough: Інстаграм — це найкраща платформа для продажу мерчу, вона найзрозуміліша для всіх. На нашу думку, створювати сайт чи використовувати маркетплейси має сенс, коли гурт уже відомий і кількість мерчу йде на сотні одиниць і десятки дизайнів.

— Чи можна покладатися на продаж наживо на концертах, подіях тощо?

Тулим: Так, навіть дуже часто. Іноді трапляється таке, що на концертах із мерчу заробляється більше грошей, аніж гонорар, який потім отримають за виступ музиканти. Це цілком нормально, у багато гуртів це так працює.

True Tough: Об‘єми живих продажів залежать від івенту, але завжди краще мати мерч на будь-якому концерті, адже є люди, які почують вас уперше й одразу захочуть придбати мерч.

Ось так виглядає мерч наших героїв Тулим і True Tough

Насамкінець додаємо коротку план-схему випуску мерчандайзу

  1. Вивчити свою аудиторію, її кількість та уподобання.
  2. Адекватно оцінити власні фінансові можливості, вирахувати бюджет і всі можливі затрати.
  3. Визначити, який товар ви продаватимете.
  4. Продумати дизайн та обрати стилістику мерчу.
  5. Вибрати найкраще місце для створення/друку мерчу.
  6. Створити комфортне місце для продажу мерчандайзу (онлайн та офлайн).

Створення власного мерчу є заняттям дуже цікавим, але однозначно доступним усім та кожному. Доклавши зусиль, ви легко зробите свій унікальний та особливий товар, на який обов’язково знайдеться свій покупець. Обирайте найбільш дикі ідеї, а головне — не бійтесь. Сподіватимемось, що цей матеріал допоможе вам створити власний перший мерч.

Ілюстрація - Віталій Лендєл

Neformat.com.ua ©